Husk du kan kontakte os på mail This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. eller chatten i højre hjørne. Vi vil meget gerne formidle dine gode historie her på siden.

Psykolog og Angst

Jeg har siden jeg var barn lidt af angst og har prøvet forskellige behandlingsmuligheder. Jeg fik for nogle år tilbage også diagnosen Ængstelig evasiv personlighedsforstyrrelse, hvilket jeg synes passer meget godt overens med, at min angst har været nærværende så mange år. Jeg har modtaget MBT, DAT og så har jeg gået til psykolog som behandling for dette og jeg kan mærke, at de forskellige behandlingstilbud internt også kan være forskellige alt efter hvilke behandlere der er sat på.

Jeg følte selv, at MBT blev meget langhåret og "fluffy", hvorimod DAT gav mig rigtig mange praktiske redskaber til at håndtere min hverdag og min tilstand, f.eks. hvordan man plejer relationer. Det skal dog holdes løbende ved lige, og det har jeg haft svært ved. Jeg prøver løbende at tage nogle øvelser op, hvis jeg er ved at glemme og er ved at falde tilbage i gamle mønstre. Jeg føler at alle ville kunne have glæde af DAT - også selvom man ikke er tilknyttet psykiatrien eller har diagnoser. Jeg går nu til psykolog, da jeg ikke kunne få bevilliget et forløb mere ved psykiatrien her i området.

Hun er ikke diagnosefokuseret men mere fokuseret på, at vi til hver gang tager problematikker op jeg har eller har haft. Jeg skriver i en notesbog i mellemperioden om, hvad der har været svært, og vi vender det i samtalen. Hun giver mig også ofte en "opgave," som vi bliver enige om jeg skal arbejde med hjemme. Snart opretter hun en gruppe med folk med angst, og denne har jeg sagt ja til at være med på, fordi jeg netop har brug for konkrete redskaber til selve angsten og fordi jeg aldrig på den måde har været tilknyttet et angstforløb. Jeg ved af erfaring, at det kan være meget givende at sidde med andre i samme situation som én selv, så man kan spejle sige i hinanden og tænke " jeg er ikke alene - og jeg er jo ikke så skør endda!"

 

K, 36

Nada akupunktur

Første gang jeg hørte om NADA var gennem kompetencecentret i kommunen. Jeg gennemgik en meget turbulent periode i mit liv over hele linjen.

Alt føltes som om det var under opbrud, og jeg var lige startet i behandling i Psykiatrien - noget jeg aldrig havde været før. Min sagsbehandler kom med forslaget om at prøve det af, da hun havde oplevet, at det havde haft god effekt på andre i et forløb på kompetencecentret.

Jeg sov dårligt, følte min angst galoperede derudaf hele døgnet, havde tankemylder og følte mig deprimeret og var i det hele taget "til rotterne," så på trods af at jeg var meget skeptisk i forhold til at øreakupunktur skulle kunne gøre noget som helst, sagde jeg ja til at prøve.

Forløbet var på 6 uger, hvor jeg modtog NADA to gange om ugen. Jeg følte hver gang, at jeg kunne trække vejret lidt dybere ned i maven, og at jeg sove bedre de næste nætter, og så følte jeg mig mere "groundet."

Om det var min tro på, at det virkede, om det var de 45 min., hvor jeg kunne sidde og give mig selv tid, eller om det reelt var nålene, der påvirkede mig i en positiv retning, ved jeg ikke, men for mig er det ikke det vigtige.

Det vigtige var, at jeg mærkede en positiv forskel.

Jeg har her senere erfaret, at NADA nu er blevet mere udbredt til psykiatrien eller på behandlingshjem for at kunne skabe ro.

For mig giver det god mening, og jeg kan kun anbefale at give det en chance.

Jeg vil samtidig opfordre dig til at være villig til at prøve det over en periode og ikke stoppe efter én gang.

 

K, 36

Gør noget i eget selskab

Det slår mig igen og igen, hvor vigtigt det er for mig at komme ud.

Ikke nødvendigvis at være sammen med en hel masse mennesker, men at skabe mit eget rum.

Det er én af de ting der er allervigtigst for mig og samtidig allermest svær for mig at praktisere.

Når det ikke har været en del af bevidstheden man er opvokset med, er det en kamp hver gang at "have samvittighed til" at gøre noget i eget selskab. det er en muskel der skal trænes, for der dukker tanker op, som at jeg er egoistisk, og at folk kan tage det som en afvisning og blive skuffede eller sure .

Samtidig skal jeg også afklare med mig selv, hvornår jeg trækker mig fra andres selvskab fordi det er sundt, og hvornår jeg gør det af vane - det kan være en svær balancegang men jeg føler det lykkedes i dag.

Vejret er skønt, skuldrene sænkes når jeg går her - et absolut favoritsted med kig til vandet

 

K, 36

Din succeshistorie

Her på siden formidler vi de gode historier.

Ved at vidergive dine succes, kan du ændre en anden persons liv til det bedre.

Skriv til os:

1) Hvad var din problematik.

2) Hvad gjorde du for, at få det bedre.

3) Hvordan hjalp det dig.

4) Hvordan har du det idag.

Det er vigtigt, at din succes historie kommer med.

Kontakt os på chatten i hjørnet eller skriv en mail på : This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Tankemylder og uro i kroppen

 

Jeg havde det virkeligt svært med at være i min krop.

Min hjerne kørte hele tiden med alle mulige tanker.

Jeg havde det svært med at meditere eller lave øvelser hvor min krop skulle være i ro.

Hvis det skete kørte min hjerne bare på højtryk igen.

Jeg gik på et hold med en kropsterapeut. Han gav os opgaver hvor vi skulle lave bevægelse og mærke efter.

Det hele virkede lidt latterligt og plat til at starte med. Men hvor tog jeg fejl, det var lige netop disse øvelser der gav min hjerne fred nogle uger efter.

Jeg tænkte at jeg nok ikke fik noget ud af at gå rundt i cirkler på et gulv. Men min krop begyndte langsomt at tage over. Det begyndte at blive lettere for mig at være i min krop og bruge mine sanser i stedet for at tænke hele tiden. 

Når jeg brugte mine krops sanser (Mærke, lytte, se og smage ), gav jeg ikke tankerne opmærksomhed. Det fik mig til at nyde og være mere i nuet.

Jeg bruger øvelserne i min hverdag, hvor jeg kan lave dem i toget eller i frokostpausen. Det dejlige er at ingen kan se at jeg gør det, så jeg kan gøre det hvor som helst.

Tankerne er nu blevet meget mindre og forstyrre ikke så meget mere.

En af øvelserne er bare at mærke underlaget under mine fødder.

Når jeg udføre øvelserne er mine tanker på pause. Der er ikke plads til at gruble over alt muligt ligegyldigt.

 

M, 42

At be om hjælp til at komme ud af sengen.

 

Jeg har haft det super svært, med at komme ud.

Derfor måtte jeg be om hjælp til at der var en der kom og gik en lille tur med mig kl. 9.

Jeg havde det svært i starten med at skulle få nogle til at hjælpe mig ud af mit hjem.

Jeg er rigtig glad for at jeg gjorde det, for folk var meget forstående overfor at jeg havde det svært og i en periode og ikke kunne klarer at komme i gang selv.

Nu er det ikke et problem mere.

 

K, 27

De 3 små gode ting

 

Jeg havde det svært med at se de gode ting i livet. Derfor gik jeg til lægen og han konstaterede at jeg havde fået en depression.

Jeg vidste godt at det bare var i en periode, hvor min hjerne drillede lidt. Jeg havde prøvet det før, at have en depression.

Det var som om, at den kun kunne huske alt det dårlige fra dagen.

Jeg besluttede mig for at begyndte at skrive 3 ting ned inden sengetid.

De 3 ting var enten noget jeg havde oplevet, noget jeg glædede mig til i fremtiden eller måske bare at jeg nød at ligge i min seng og skulle til at sove.

Efter en uges tid hvor jeg begyndte at sætte ord på det, begyndte min hjerne at lægge mærke til at der faktisk skete noget godt.

Det var som om hjernen fik noget andet at drømme om når jeg skulle sove. Min søvn blev bedre og jeg mærkede langsomt at det hele gik fra gråt til mere positive tanker.

 

 

M, 43

Lev mere - tænk mindre

 

Jeg har været rigtig glad for at læse denne bog "lev mere - tænk mindre" af pia callesen.

Den kan lånes gratis på e-reolen på lydbog og e-bog.

Den har givet mig muligheden for at gruble mindre i min hverdag. Det har virkeligt fået min panik angst til at blive mindre.

Jeg har også fundet ud af hvad der måske tricker mine anfald, så jeg nemmere kan arbejde med mine problematikker.

Jeg har læst hele bogen, men har den nu liggenede så jeg kan slå op i bogen.

 

M, 34

Guidede meditationer

Jeg har haft stor gavn af at blive henvist til et gruppeforløb for angst i københavns kommune.

Her lavede vi meditationer og kom helt ned i kroppen med forskellige øvelser.

Følte virkeligt at det gavnede at prøve forskellige metoder til at komme angsten til livs.

Det er ikke det hele jeg vil komme til at bruge i hverdagen, men nogle øvelser virkede rigtigt godt på mig.

Gratis meditationer som man kan lytte til på dette link:

https://mentalsundhed.kk.dk/viden-og-vaerktoejer/vaerktoejer/guidede-meditationer/meditationsguides-angst

K,24